27.4.2018 Česká republika, Polsko, Bělorusko
Myšlenka návštěvy Běloruska se poprvé zrodila zprávou z února roku 2017, která říkala, že bude možné vstoupit do země po splnění určitých podmínek bez vízové povinnosti. Ty podmínky jsou, že vstup do a ze země je možný pouze přes národní letiště Minsk, že daný člověk má sjednáno cestovní pojištění platné v Bělorusku s minimálním krytím 10 000 Euro (lze koupit i přímo na letišti před pasovou kontrolou), a že na každý den má člověk sebou minimálně 23 Euro (to nekontrolovali).První možnost navštívit tuto zemi se naskytla náhle, kdy při příležitosti zavedení bezvízového styku, nabízely běloruské aerolinky Belavia akční letenky z Prahy. Jenže díky náhlému onemocnění mého kolegy, se kterým jsem tam měl jet, z plánů sešlo. Nicméně od té doby jsem věděl, že chci při nejbližší příležitosti tuto zemi navštívit.
Jako ideální datum jsme si stanovil prodloužený víkend prvního května roku 2018, kdy už nezbývalo nic jiného než počkat na akční letenky. Během čekání jsem narazil na stránkách vlaky.net na cestopis, kde zúčastněný letěl do Minsku z Varšavy. Proto, když už byl únor a z Prahy se stále nenabízela žádná letenka, tak jsem našel přes pelikána, že z Varšavy do Minsku stojí zpáteční letenka 3500 Kč, když k tomu připočítám včasnou zpáteční jízdenku ČD z Ostravy do Varšavy za cca 700 Kč, tak nás cesta do Běloruska vyšla na 4200 Kč. Jistě si řeknete, že to není moc výhodné. Ale z Prahy v tu dobu nabízela Belavia let za 6000 Kč a v dřívějších akcích to nešlo pod 4500 Kč. Další komplikovanou položkou mělo být ubytování. Protože na těch málo cestopisech, co jsme na internetu o této zemi našel se píše, že hotely jsou tam předražené. Což je částečně pravda, ale na bookingu jsem našel i hostely, které nabízely pokoj pro dva na 4 noci za 3000 Kč. My jsem se ovšem nakonec rozhodli pro na fórech a cestopisech doporučovanou volbu airbnb, kdy jsem sehnali ubytování na okraji Minsku se slevami za necelých 1000 Kč pro dva na 4 noci. Pojištění s Žanet, která jela se mnou jsme řešili různě.Já mám celoroční pojištění u Uniqy, které mi na požádání poslala v angličtině papír, že mé pojištění platí v Bělorusku a jaké mám plnění v Eurech. Žanet si kupovala jednorázové pojištění přes internet u Axy a ti ji vystavili na požádání obdobný papír jen s tím rozdílem, že plnění bylo v Korunách. Nicméně ani jeden z nás neměl při kontrole s tímto papírem problém. Nyní už stačilo jen vymyslet program. Tím, že jste omezení pěti dny a letem se prakticky o dva dny připravíte, protože je trávíte cestou, které probíhá v odpoledních hodinách. Nicméně jsme věděli, že minimálně jeden den chceme trávit v Minsku a minimálně jeden den mimo Minsk a třetí den se uvidí buďto navštívíme jeden z hradů Mir nebo Nasviže, a nebo zůstaneme v hlavním městě. Z výběru všech dalších běloruských měst jsem se nakonec rozhodli pro Brest. Důvod tohoto rozhodnutí byl celkem jednoduchý. V cestopise na vlaky.net autor navštívil všechny důležitá města kromě Brestu a právě na základě tohoto popisu mi přišlo, že tyto popisovaná města nenabízí nic moc zajímavého. To samé jsem si myslel i o Brestu, ale ten má alespoň historickou pevnost, takže nějaký potenciál. Proto padlo rozhodnutí navštívit toto město. Program pro obě městy měla na starosti Žanet. Já pro svoje body zájmu používal tento článek a toto diskuzní fórum. Pro cestu do Brestu jsme využili rychlík vyjíždějící a vracející se do Moskvy. 350 km dlouhou trasu Minsk Brest urazil za necelé 4 hodiny. Ceny za vlak byly levné, kde jedna cesta ve třídě Plackartnyj vyšla na 100 Kč. Jízdenky jsem objednával den, před odjezdem do Běloruska na oficiálních stránkách jejich železnice. Tímto by měly být přípravy u konce a nezbývá než čekat na den D.
Ten nastal v pátek 27.3., kdy budík v 5 ráno mi oznamuje, že musím vstávat na vlak do Varšavy, který vyjíždí z Ostravského hlavního nádraží v 6:05. Ještě že na nádraží nás odveze Žanetina mamka a já tak nemusím vstávat dříve. Vlak vyjíždí na čas a mě znervózňuje skutečnost, že ještě nepřišel Český průvodčí, od kterého potřebuji cvaknutí, aby mi jízdenku na polské straně uznali. To jsem ještě nevěděl, že vlak nezastavuje v Bohumíně a z Ostravy už jedou Polští průvodčí. Právě proto se vydávám hledat ještě před Bohumínem našeho průvodčího. Když na něj narazím a řeknu mu, že potřebuju potvrdit jízdenku, aby mi v Polsku platila, tak mi odvětí, že je ok a když se ptám na označení, tak na mě spustí něco Polsky. Tím pochopím, že s námi český průvodčí vůbec nejede. Kontrola pak proběhla formou přečtení. Ani si ji nenačítal, protože jejich zařízení by to ještě údajně neměly umět. Potvrdil ji a my mohli jet v klidu dál. Do Varšavy jsem dojeli s dvaceti minutovým zpoždění. Na Varšava Centralna jsme nejdříve potřebovali zjistit, který vlak a v kolik jede na letiště, kde koupíme jízdenky a kolik budou stát. Automat a jízdní řád jsme našli, ale nevěděli jsme, jaký typ jízdenky si máme koupit. S tím nám nakonec pomohli na informacích, kde nám napsali číslo vlaku (S30) a typ jízdenky přestupní, jedno zónová 70-ti minutová, koupená v jízdenkovém automatu za 4,40 PLZ na osobu, což je velmi příznivá cena. Na letiště se dá vlakem dostat více způsoby. Jednak je to zmiňovaná S30 společnosti SKM, nebo je to osobní vlak Koleji Mazowieckie, kde ovšem jízdenka vycházela na 6,6 PLN. Je-li vám ovšem méně než 26 dostáváte slevu, která děla jízdu touto společností výhodnější než zmiňovanou S30 od SKM. Další možností je vystoupit ve stanici Varšava Zachodnia, ze které jedou ještě další dvě linky SKM. Tato možnost je výhodnější z důvodu, že S30 jezdí jednou za hodinu, tím pádem máte větší pravděpodobnost, že se některému „esku“ trefíte do odjezdu, ale na druhou stranu u stanice Vašava Centralna je více věcí k vidění.
Jakmile máme vyřešenou dopravu na letiště, tak se ještě jdeme projít do města, protože do odjezdu vlaku máme něco přes hodinu. Hned při východu z nádražní budovy se před námi objeví budova Paláce kultury a další moderní mrakodrapy.
My se projdeme kolem ní a začneme se shánět po něčem k obědu. Z posledních návštěv Polska vím, že nejlevněji se dá najíst v mléčných barech, což je povětšinou označení pro samoobslužnou jídelnu. Proto v online mapách na mobilu hledáme nejbližší podnik s názvem „mléčný“. Máme štěstí, protože pár metrů od nás se skrývá nenápadný podnik se jménem „Mleczarnia“, který jdeme vyzkoušet. A skutečně se jednalo o jídelnu. Dali jsem si rajskou polévku a sladké pirohy s tvarohem, a to vše nás vyšlo na 22 Zlotých.
Po obědě se jdeme ještě kousek projít směrem za nádraží a poté už se vracíme zpět, abychom zavčasu koupili jízdenky a dostavili se k vlaku. Jenže koupě jízdenek nám trochu náš výlet zdramatizovala, protože když jsme dorazili k automatu, tak před ním stále fronta lidí a před námi navíc důchodci, kteří se nemohli rozhodnout co vlastně chtěli. Do odjezdu zbývalo necelých 15 minut. Padá proto rychlé rozhodnutí doběhnout k druhému automatu, který byl mimo nádraží, tak 300 metru od toho, kde jsem se nyní nacházeli. Když jsem k němu doběhl, tak se k němu zrovna postavila nějaká slečna, která si s koupí dávala na čas, který nám už pomalu docházel a drama se stupňovalo. Naštěstí to zavčasu stihla vyřídit, my také a na nástupiště jsme dorazili s několikaminutovým předstihem. Posléze vlak přijel. My si uvnitř v terminálu označili jízdenky a vydali se na dvaceti minutovou cestu na letiště. V půlce trati se objevil revizor, který kontroloval jízdenky, takže doporučuji rozhodně neriskovat jízdu na černo.
Varšava Centralna - Elektrická jednotka Elf linky S30 směřující na letiště
Varšava Centralna - Interier elektrické jednotky Elf
Varšava - Lotisko Šopina
Už po prvních metrech si povšimnete, že je zde něco tak trochu jinak, než jste zvyklí. Jednak jedete po rovném asfaltu na prázdné čtyř proudovce, ale nikde neprorůstá tráva a vše vypadá tak nějak uklizeně a uhlazeně. Taky nás zaujal hřbitov, který byl situován v lese.
Přehlídka historických letadel při odjezdu z letiště
Letiště - Minsk - První seznámení se s krajinou
Takže jsme museli doufat, že chytneme nějakou nezaheslovanou wifi a že bude na Viberu, na který nám dala kontakt. Naštěstí obojí bylo a po chvilce na nás mává z okna. Cestou nahoru jsme ještě dopustili menšího faux pas, kdy jsme si spletli patro a zazvonili na špatné dveře. Naštěstí nikdo nebyl doma a o patro výš už jsme byli správně. V bytě nás uvítala Irina a její dcera, která naštěstí uměla anglicky, takže nám všechno vysvětlila. Dokonce nám i ukázala, kde je nejbližší obchod a v kolik v něm zavírají. Po šťastném setkání jsme hodili věci do našeho pokoje a šli jsme zkontrolovat místní cenovou hladinu do obchodu.
První, co nás samozřejmě zajímalo, byla cena vodky. Ta se v tomto obchodě pohybovala od 6 BYN výše. Ovšem jenom v tomto obchodě stála místní vodka Bulbash, 7 BYN všude jinde včetně letiště to bylo 8 a více. Dva litry oblíbeného džusu Sagačoku, vycházely na 3 BYN a místní džus byl zrovna v akci za 2,9 BYN. Chleba a pečivo zde bylo podobně levné jako na Ukrajině kolem 1 BYN za chleba. Jinak dobrým ukazatelem kvality v Běloruksu je logo na obalech produktů „No 1 v Belarusi“, kdy třeba kvas s tímto logem byl znatelně kvalitnější než kvas bez tohoto loga. My dnes nakupujeme vodku Bulbaš, Běloruský džus a balíček čokoládových donutů. S tím vším se vracíme na byt, kde po nezbytné sprše a svačině se doslova umrtvíme Bulbašem a jdeme. Zítra nás čeká prohlídka největších zajímavostí Minsku.
Všechny zde zveřejnění fotky byly pořízeny Žanet.
Užitečné odkazy:
Užitečný cestopis o Minsku z www.cestujzababku.czDiskuze se spoustou zajímavých informací o Minsku a Bělorusku
Cestopis o Bělorusku na vlaky.net
Oficiální stranky Běloruských železnic
Oficiální stranky letecké společnosti Belavia
Airbnb