26.9.2017 Kazachstán
Probouzíme se někde v pusté stepi, kde pozorování neměnící se pusté krajiny z okna vlaku vás do pěti minut dozajista uspí. Takhle se dá popsat naše cesta vlakem do Almaty, kam se po třech dnech trávených v Astaně přesouváme a kde máme v plánu kromě města navštívit i hory, u kterých se toto město nachází.Do Almaty přijíždíme asi s dvacetiminutovým zpožděním, což nám zase tolik nevadí, protože je kolem půl jedenácté a náš pokoj má být připraven až od jedné. Nádraží v Almatě působí ještě více venkovským dojmem než to Astanské.
Při výstupu z vlaku je potřeba projít nádražní budovou, kde nás opět čeká bezpečnostní prohlídka ve formě rentgenu batohu. Při východu z budovy se na vás vrhnou taxikáři nabízející odvoz. Zajímavé bylo, že taxikářů zde bylo hodně, ale před nádražím stálo jen jedno auto s cedulí taxi. Oproti Astaně se toto město liší v několika aspektech. Jednak je tady docela teplo (ten den bylo asi 22°C), vzduch tady nejen cítíte, ale i vidíte (město je vlivem horské polohy a automobilové dopravy v pernamentním smogu). Také už tu naleznete i jiné něž moderní výškové budovy o čemž svědčí fotografie pořízená při naší cestě na metro, které se nenachází hned u nádraží, ale asi 500 metrů od něj.
Jak jsme již zmiňoval, k našemu hostelu se svezeme metrem. Metro v Almatě je poměrně nová věc, o čemž svědčí zatím jen jedna linka a osm stanic. Nicméně další se budují a v plánu je pomocí dvou linek pokrytí celého města. Systém jízdného je stejný jako v Kyjevě, kde si u okýnka koupíte za necelých 6 Kč žeton, který vložíte do terminálu a ten vás pustí do metra. Jediným rozdílem je , že před každým vstupem do stanice je bezpečnostní kontrola ve formě bezpečnostního rámu a scanneru zavazadla. Ve každé stanici metra se asi topí, protože pokaždé je zde tepleji než venku. Jelikož je metro nové, tak zde jezdí i nové moderní soupravy Hyundai Rotem. Jistým rozdílem oproti metru v Praze nebo v Kyjevě je pomalost. Metro samotné nejede kdovíjak vysokou rychlostí. Navíc před každou stanicí poměrně dlouho a pomalu brzdí. I samotné otevření dveří je zde poměrně zdlouhavé. Kapitolou samou o sobě jsou eskalátory. Stanice Abay, kde jsme poměrně často vystupovali je asi nejhlubší dosavadní stanici s hloubkou na úrovní pražského andělu, jenže eskalátor zde jede rychlostí na úrovni obchodního domu, takže dostat se z této stanice na povrch zabere nudných a nekonečných 10 minut a kdyby to nebylo tak hluboko, tak je rychlejší jít pěšky. Jinak se celkově jedná o moderní a levný dopravní prostředek, který je i tím, že jím ještě nejezdí mnoho lidí, pohodlný a zatím i čistý.
My začínáme na konečné stanici Rayimbek batyr a potřebujeme se dostat do stanice Alatay, která je šestá v pořadí a do které se dostaneme se vším všudy včetně čekání (interval je tady povětšinou 15 minut) až po půl hodině. Když vyjdeme na povrch, tak na nás i přes značný smog vykouknou první hory a my se zde na lavičce rozhodneme usadit a posnídat, abychom zabili čas, než budeme moci jít na naše ubytování.
Ubytování jsme v hostelu Amigo, kde za necelých osm stovek za všechny budeme trávit tři noci v třílůžkovém pokoji v poměrně moderním hostelu. Co Evropana překvapí je cedule, že z důvodů zachování co nejnižší ceny není záchodech toaletní papír a u umyvadel mýdlo a vše je potřeba mít vlastní.
My, jakmile se ubytujeme, trávíme nějakou dobu po dlouhém půstu na wifi a pak se vydáme do města. Dnes je v plánu navštívit vrcholek Kok Tobe, což je takový Almatský Petřín. Nejdříve je, ale potřeba směnit peníze a naobědvat se. Směnáren je tady dostatek a tu nejbližší najdeme pomocí mapové aplikace 2GIS. Oběd řešíme klasiky v nedalekém obchodním domě Globus, kde je nepřeberné množství různých světových fastfoodových kuchyní, kromě té klasické kazašské. Já tedy končím u Evropskoasijské restaurace Foodie, kde si dávám výbornou polévku Ramen a nějaké plněné pirožky. To vše za necelých 100 Kč, kde polívky mi přinesli opravdu obrovskou mísu a měl jsme co dělat, abych to vše snědl.
Po obědě navštívíme ještě místní potravinový řetězec Ramstor, kde je potřeba zkontrolovat sortiment a ceny. Pozitivní je, že naší vodku Kabargu, zde mají levnější o 200 Tenge (asi 14 Kč oproti) Galmartu v Astaně. Nicméně přes všeobecně nižší ceny je v tomto obchodě menší výběr sortimentu a nemají zde ani 1,5 l Kazachstán coly. Po návštěvě obchodu se přesouváme na metro a jedeme do stanice Abay, kde se poprvé necháme otrávit pomalými eskalátory a od které pokračujeme asi 400 m pěšky po třídě Abay k stanici lanovky, která nás za 1000 Tenge (cca. 70 Kč) vyveze na vrchol Kok Tobe.
Kok Tobe kromě výhledu na smogem zahalenou Almaty nabízí i několik restaurací, prodejen suvenýrů, mini zoo a nepřeberné množství kolotočů a pouťových atrakcí, které jsou, jak je v Kazachstánu zvykem, prázdné.
My zde hlavně nejvíce času trávíme nákupem suvenýrů, protože až teprve čtvrtý den v Kazachstánu jsme narazili na prodejny s pořádným výběrem. Největším úlovkem byla dámská kazašská ušanka, kterou si pořídila Monika, a která měla veliký ohlas u místních mužů.
Po necelé hodině a půl zde trávené se za pozvolného západu slunce lanovkou vracíme zpět dolů do města.
Almaty - Výhled na město cetou zpět z Kok Tobe
Almaty - Socha tatarského nájezdníka poblíž dolní stanice lanovky
Užitečné odkazy:
Amigo Hostel Almaty na www.booking.comPrůvodce Almaty na Wikitravel
Stránky, kde je možno zakoupit jízdenky na noční vlak do Almaty