28.3.2016 - Zakarpatí, Ukrajina
Velikonoční návštěvu Zakarpatí zakončíme návštěvou zříceniny Něvické a trochu nad plán i procházkou podél Užanského kanálu. Večer bude následovat návrat zpět do ČR.Ráno, tak jak je zde pravidlem si musíme opět přivstat, protože jednak na hrad pojedeme opět naším ranním vlakem a jednak se musíme kompletně sbalit, protože musíme uvolnit náš apartmán. Jelikož si můžeme věci do odjezdu schovat u Petra, tak se musíme přesunout nejprve k němu. Naštěstí je to nedaleko. Tím, jak se nás vyptává co máme v plánu, nám navrhne, ať se do Užhorodu nevracíme mašrutkou, ale jdeme pěšky podél uměle vybudovaného kanálu, který nás do města dovede. Jelikož máme do večera do odjezdu času dost, tak s tímhle zpestřením dne souhlasíme.
Od Petra nejdeme na nádraží jako obvykle přes Korzo a Švábskou ulici, ale volíme kratší cestu skrze děravý most ve směru od „Pidzamkového parku“. Další změnou oproti minulým dnům je přistavený dálkový vlak z Oděssy a já mám tak jedinečnou možnost se seznámit s tím co nás čeká následně v létě, když zde pojedeme procestovat celou Ukrajinu.
Užhorodský hrad při cestě na nádraží
Užhorodské nádraží
Nekončící rychlíková souprava do Oděssy
Toto není chodba luxusního hotelu, ale podchod nádraží v Užhorodě
Přesto, že je hrad ze zastávky vidět a je od ní nedaleko, tak těsně před ním odbočíme, vlivem nedokonalého značení na turistickou značku, která nás začne odvádět pryč směrem od hradu. Když už takhle nějakou minutu jdeme, tak mi to samozřejmě začíná být divné a podle mapy, kterou mám staženou v tabletu, se mé domněnky jen potvrzují. Naštěstí je pěkný jarní den a času dostatek, takže není kde spěchat.
Hrad Něvické je zřícenina, jaké jsou k vidění i u nás. Podstatným rozdílem ovšem, je že vyjma rozestavěné luxusní budovy, zde není žádné turistické zázemí a žádní lidé.
Před hradem se má ještě údajně nacházet Wagnerův park, ale jestli to byl ten neudržovaný prales skrze, který jsem procházeli, to fakt nevím. Ovšem na nic jiného připomínající sad či park jsme nenarazili.
rohlídka hradu zabrala asi, tak deset minut a po ní se navracíme, zpět k nádraží, kde se rozhodujeme otestovat místní restauraci, která se nachází naproti nádraží. K obědu volíme další tradiční jídlo „Šašlik“ a volba je to více než vynikající a každému, kdo k hradu zamíří, návštěvu doporučuju. Dobře najedeni se vydáváme zpět k Užhorodu podél „Užanského kanálu“. Jedná se uměle vybudovanou liniovou stavbu se třemi stavidly, které slouží rovněž jako vodní elektrárny. Jelikož jim chybí zdymadla, tak mi dodnes není zřejmé, k čemu měl tento kanál sloužit, protože lodí ani člunem ho neprojedete. Jak nám doporučil Petr, tak jdeme kvůli jednodušší průchodnosti po levém břehu a až na jedno brodění potoka u prostřední elektrárny, žádné komplikace nenastávají.
Jakmile se přiblížíme k Užhorodu, tak okolí kanálu začíná být trochu špinavější.
Kanál se vlévá do řeky za sportovním centrem, nedaleko parku a děravého mostu. Odtud míříme rovnou na Korzo, kde hodláme zabít čas posezením v náhodně vybrané kavárně. Potom jdeme rovnou k Petrovi pro věci a od něj se necháme taxíkem odvézt až na autobusové nádraží. K mému zklamání sice nepřijede Lada, ale i tak je svezení se Ukrajinským taxíkem netradiční zážitek. Místo Lady přijelo vozidlo ne o moc mladší. Kufr mu otevřít nešel a tak nás taxikář naložil i s batohy. Když jsem vyjeli, tak jsem si všiml, že nemá taxametr. Dle zkušeností z Čech očekávám, jakou cenu na nás vybalí. Nakonec si řekne férových 30 Hřiven (Kč).
Jelikož jsme zde s časovou rezervou a autobus zde ještě není, tak zde nechám Katku se zavazadly a odskočím si ještě pro jednu láhev vodky a nějaké jídlo do nedalekého Vopaku. Poté už se vydáváme autobusem společnosti Leo express k hranicím. Jelikož Katka nestihla koupit svou jízdenku vedle mě, tak sedíme odděleně. Tím pádem se ocitám vedle mladého Ukrajince, vracejícího se do školy do Brna a tak mám možnost zeptat se na spoustu věcí ohledně Ukrajiny. Tuto debatu vedeme až do Košic, kde se loučíme a přestupujeme na vlak. Během cesty autobusem jsme čekali, jestli se na hranicích nějak projeví náš zážitek s vojenskou kontrolou na Semmeringu. Nakonec neprojevil. Z Košic potom směřujeme nočním vlakem až do ČR. Já vystupují v Ostravě. Katka pokračuje do Olomouce a rovnou do práce.
Náklady:
Jízdenka Leo express - Ostrava - Užhorod a zpět | 828 Kč |
Jízdenka na električku Užhorod - Sjanky | 16 UAH (Kč) |
Jízdenka na električku Volosjanka - Užhorod | 14 UAH (Kč) |
Jízdenka na električku Užhorod - Velkyj Bereznyj a zpět | 20 UAH (Kč) |
Jízdenka na električku Užhorod - Něvické pidzamok | 6 UAH (Kč) |
Ubytování, Apartmán - Zámecké schody | 1520 UAH (Kč) - cena za 4 noci a 2 osoby |
Užitečné odkazy:
Jízdní řády električek Lvovské železniceZřícenina Něvické na www.dusekarpat.cz
Stránky Leo express